In de serie: Even voorstellen...

Koffiebranders

In de interviewreeks 'Even voorstellen...' deze keer aandacht voor de koffiebranders van het Wasven: Blanchefleur Jilderda, Frans Langenhuijsen, Pieter Stel en Cees Midden. Het Wasven beschikt al langere tijd over een koffiebranderij. Iedere dinsdag en donderdag is het branddag. Het team bestaat uit 4 personen die afwisselend 2 aan 2 werken. De koffiebranders krijgen hulp van deelnemers bij het inpakken en malen van de koffie.

Biologische koffie

De koffie die geschonken wordt in de Gasterij en daarnaast ook te koop is in de winkel, is tegenwoordig 100% biologisch. Dat wil zeggen dat er op de plantages in Afrika en Zuid- en Midden-Amerika alleen biologische bestrijdingsmiddelen en bemestingsstoffen worden gebruikt. Cees Midden legt uit dat hoogteligging, groei en ontwikkeling van de planten allemaal van invloed zijn op de uiteindelijke smaak van de koffie. Naast het biologisch keurmerk is de koffie bij het Wasven ook Fairtrade. Dit keurmerk waarborgt dat er een eerlijke prijs betaald is aan de boeren, in ontwikkelingslanden, en dat er sprake is van eerlijke behandeling.

Teamwork

Het branden van de ingekochte groene bonen is een nauwkeurig proces, waarbij in teamverband door de koffiebranders voor ieder type koffie het specifieke proces wordt ontwikkeld. De koffiebrandmachine bestaat uit een draaiende trommel waar de bonen in gaan, met daaronder het branderbed, dat afhankelijk van het verloop van het brandproces harder of zachter gezet wordt. Cees legt uit dat bij iedere branding de temperatuurcurve verloopt volgens een zogeheten brandprofiel, dat bepalend is voor de smaak. Deze curve wordt achteraf vastgelegd in een digitale database. Een branding duurt zo'n 11 minuten en de temperatuur loopt in het proces op tot ongeveer 220 graden. Dankzij de database kan altijd worden nagegaan hoe een branding verlopen is. Consistentie is belangrijk in een professionele koffiebranderij. De branders willen dat de koffie van dinsdag hetzelfde smaakt als die van donderdag. Om dit allemaal goed te laten verlopen vergaderen de koffiebranders iedere maand en er is altijd onderlinge communicatie bij bijzonderheden. Samenwerking is essentieel in dit delicate proces.

Zintuigen gebruiken

Naast het volgen van het brandprofiel gebruiken de koffiebranders hun zintuigen om het proces te volgen. De koffiebonen ondergaan een metamorfose gedurende het brandproces en dat kun je ruiken, horen en zien. Naast het serieuze en nauwkeurige werk van het branden is het team ook gewoon gezellig. Er is een goede sfeer en collegialiteit. Dankzij de inzet van deze 4 vrijwilligers is er iedere dag verse koffie beschikbaar in de Winkel en Gasterij van het Wasven, en ook voor onze vaste afnemers. Kom nog eens langs om de heerlijke koffie te proeven. U weet nu met welk vakmanschap deze tot stand komt!

[25 februari 2020]